Browsed by
Month: June 2009

Sallad och träningstips för magen

Sallad och träningstips för magen

Goddag!

Till lunch blev det ännu en hemmakomponerad sallad. Så jäkla gott blir det. Idag hade jag varken isbergssallad eller gurka hemma, men ruccola, bönor och tonfisk blev det. Och alltid soltorkade tomater on top! Så enkelt att göra, jag slängde ihop den på 10 minuter innan jobbet. Rekommenderas verkligen såhär i varma sommartider.

Igår lärde mig Malin en övning som ska träna magen, som tränar de “inre” musklerna istället för de yttre som tränas när man gör situps. Lite svårt att förklara hur man gör. Men man står på alla fyra, och så sätter man i tårna och lyfter sig uppåt, bara så att knäna är ungefär 10 cm ovanför marken. Så att man står på själva tårna. Förstår ni? Eller måste jag visa? :)

090625-004

En nyttig vecka inför Beach 09

En nyttig vecka inför Beach 09

Det finns ju en överhängande risk att jag åker på en sista minuten-resa till solen om ungefär en vecka. Jag känner mig inte HELT redo för bikinin. Alltså, don’t get me wrong, jag är rätt nöjd med min kropp. Men just när det handlar om att visa upp hela kittet på stranden så vill jag att jag ska se “perfekt” ut. I vanliga fall har jag ju tröjor/linnen etc som döljer de där kärlekshandtagen som är oundvikliga. Jag brukar inte bry mig nämnvärt sådär till vardags, för jag vet att jag är smal och lagom fin. Men som sagt, när man är i bikini/underkläder/helnaken, DÅ spelar varje extra gram underhudsfett en stor roll.

090624-005

Jag ligger på en bra vikt för min längd och jag försöker ju träna i alla fall en del (vill springaspringaspringa!). Förhoppningsvis kommer mitt underhudsfett minska lite i takt med att mängden träning ökar. Jag har ju tidigare mest tränat lite sporadiskt, lite aerobics här, lite body combat där, men inte direkt tränat regelbundet. Men nu hoppas jag verkligen att löpningen ska bli ett långt projekt, ja alltså helst livet ut. Men hur som helst, nu till saken.

För att känna mig LITE mer redo för bikini så tänker jag ha en nyttig vecka. Jag menar inte “banta”, men jag ska denna vecka välja nyttiga alternativ, dra ner på kolhydraterna, äta mindre portioner och dricka mycket vatten. Målet är att gå ner 1-2 kilo, eller framför allt känna mig lite mer redo för att vara halvnäck. Planen ser ut ungefär såhär:

  • Frukost: ägg / smoothie / knäckebröd
  • Mellanmål 1: knäckebröd
  • Lunch: lätt måltid, t.ex en fräsch sallad med god sås
  • Mellanmål 2: knäckebröd
  • Middag: lätt måltid, t.ex stor sallad eller kött med tillbehör

090624-006

Jag gör hemmagjord hummus och hemmagjord tzatisiki, vilket gör alla sallader SJUKT goda. Dessutom känns det jättefräscht att göra såsen själv så att man vet exakt hur nyttig/onyttig den är. I övrigt slänger jag i allt möjligt i salladen, det får inte bara vara sallad/gurka/tomat utan måste också finnas paprika, oliver, gärna lite bönor, kanske tonfisk eller kyckling, soltorkade tomater och gärna lite frön. Det passar förresten bra för mig att äta sallad varje dag nu eftersom att Richard är ute och cyklar (bokstavligt talat) i några dagar så att jag är ensam hemma – han tycker att sallad är alldeles för “lätt” mat för att bli mätt.

Kanske ser det trist ut att äta en knäckemacka rätt upp och ner? Men hallå, har ni smakat vanliga rågrut, ni vet de som är som små rutor?! Så jävla gott med bara lite bregott på. I löööv it.

Jag kommer dessvärre inte hålla mig undan kaffe.. något gott får man ju ha :)

Min löpning: Pass 19

Min löpning: Pass 19

Det blev en joggingrunda på sammanlagt 34 minuter. Jag gick 6, sprang sedan 10, och gick därefter långsamt de resterande 18. Det var helt underbart i början, att få springa igen till grym musik! Jag fick gåshud, så härligt var det :) Strålande sol och knallblå himmel. 14 grader ute. Lovely. Men efter en stund kände jag att högra knät inte är helt 100 ändå.. Det gjorde inte ont, det var inga problem att springa 10 min. Men kände knät lite lite när jag gick sen också. Arrgh! Vafan, jag är besviken för jag hade väntat mig att kunna jogga utan problem nu när jag pausat i 2 veckor. Men ok, jag hade inte PROBLEM nu, det gjorde som sagt inte ont, bara lite ömt..

Nåväl. Jag ska fortsätta i denna lugna takt, kanske korta rundan lite nu när jag går mycket, så att det bara blir ca 20 min. Och kanske släpa mig till gymmet trots allt. Träna lite ben, mage, armar.. :)

Nu ska jag sätta min jasminkvist i vatten, sen är det dags för äggfrukost och dusch!

Jag ska springa IFORM-loppet 1 september!

Jag ska springa IFORM-loppet 1 september!

Woho! För att peppa mig själv lite extra så anmälde jag mig precis till IFORM-loppet i Malmö den 1 september. Jag valde 5 km, en mil vill jag inte chansa på än. Det är 69 dagar kvar till loppet, så det finns tid att träna upp sig ordentligt i alla fall :) Ska bli roligt! Nu har jag två lopp inplanerade – IFORM 1 september och Göteborgsvarvet i maj 2010. Yes!

090623-002

Min löpträning

Min löpträning

God afton!
Jag har medveten låtit bli att springa/jogga den senaste tiden eftersom att jag kände att mitt knä behövde vila. Dessutom kom det ganska lägligt en Finlandsresa i vägen. Men nu känner jag hur det kliar i benen! Imorgon blir det första rundan på exakt två veckor. Pass 18 sprang jag den 10 juni, och sedan dess har jag inte tränat alls (förutom lite promenader). Nu hoppas jag att benen ska bära mig och konditionen inte vara bortblåst ;)

Jag har bestämt mig för att jobba mig framåt i långsamt tempo. Det är svårt när andningen och konditionen pallar men inte musklerna. Grrr! Men så jag har nu gjort ett nytt schema som jag tänker följa. Jag älskar scheman, det är en disciplingrej! Det är inte så att jag “måste” följa det, men det är en sån tillfredsställelse att kunna bocka av något som jag har planerat. Hehe. Project manager at heart. Nu tänker jag alltså försöka köra långsamt, var tredje dag istället för varannan dag (trist!). Börjar med att springa 10 minuter nu och sen försiktigt öka i ett sakta tempo. Känns lite trist, men som sagt, måste försöka tänka långsiktigt. Kan kanske mixa med lite promenader och styrketräning. Fast jag är bara så omotiverad att gå till ett instängt gym just nu..

Ser fram emot pass 19 imorgonbitti!!

090623-001