Browsed by
Month: July 2009

Min löpning: nytt schema

Min löpning: nytt schema

Jag har inte slutat springa, om ni trodde det :)
Däremot så har jag börjat om litegrann, med ett nytt schema. Jag tar det lugnt för att bygga upp musklerna lite mer från grunden och slippa knäont. I tisdags började jag och Helena springa tillsammans efter IFORMs 8-veckorsschema. Från 0 till 5km! YES!

Jag är ju anmäld till IFORM-loppet i Malmö den 1 september, så då måste jag vara just i form. Hehe.

090718-008

Imorgon blir det joggingpass nummer tre för oss. IFORM rekommenderar ju ett pass på lördagar som är något annat än löpning. Just nu ignorerar jag det. Jag funderar på att lägga in lite styrketräning där, men just nu har jag inget gym att gå till. Gymmet jag brukade träna på, Goodlife Friskvård, har faktiskt gått i konkurs! Medlemmarna kunde få träna på Forum istället men då var man tvungen att förnya för ett helt år, och det vill jag inte. 090718-009

Via jobbet kommer jag få friskvårdsbidrag på 1500 per år, och jag tänkte lägga dem på ett Fitness24Seven-kort. Jag hade ju det i några år, sen sa jag upp det för att jag inte använde det. Lite synd, jag hade ju ett supererbjudande så att jag bara betalade 149 kr i månaden. Nu blir det nog 199, men men, det får gå ändå. Det ligger nämligen ett Fitness24Seven precis utanför min lägenhet, och ett annat precis utanför mitt nya kontor. Perfekt!

De senaste två springpassen har jag faktiskt knappt känt av knät. Bara lite, lite. Men det ska nog gå över. Får bygga upp musklerna lugnt och sansat. Det är så jäkla roligt att ha en klocka på armen att springa med nu, mycket lättare att ta tiden och köra intervaller och så. Dock har jag inte direkt tränat nån “pulsträning” ännu. Vet inte vad min max- och minpuls är. Vad är normalt egentligen? Är det inte nåt sånt där 220 som max och.. hm.. 60-80 som min? Äsch jag har ingen koll. Får mäta upp det hela nån dag.

Jag vet fortfarande inte om mina steg har rätt längd, jag mätte ju det häromdagen, men det lät helt felt. Ska jämföra vad klockan anger för sträckor (km) efter några träningspass och mäta upp sträcken på nätet och se om det verkar stämma eller inte. Något som är lite konstigt med klockan är att det verkar som att den slutar mäta lite när man tittar på den. Alltså, när man håller armen framför ansiktet istället för slänger med den som man gör när man springer. Är det så? Knäppt.. då kommer min mäta rätt mycket fel, för jag tittar på den hela tiden, haha!

Nåväl. Jag ska köra efter detta schema nu, med små springturer tre gånger i veckan. Nu i början springer vi typ bara 2 minuter, sen paus för att gå. Men intervallträning sägs ju vara toppen!

Nu ska jag läsa lite mer i min nya IFORM.

Steglängd – tar jag sjumilakliv när jag springer?!

Steglängd – tar jag sjumilakliv när jag springer?!

God kväll!

Idag har jag provat pulsklockan från IFORM som jag äntligen fick hem på posten. Det tog bara sådär.. 8 veckor? Hehe. Eller ok, bara 4 veckor sen jag faktiskt betalade fakturan, men den var de allt långsamma med att skicka ut.. Oh well.

090713-001

Det var inga större problem att få igång pulsbandet, det var bara att sätta det strax under brösten så tickade det igång. Det här med steglängden däremot, herreguuud! Hur fan lyckas man?! Jag har gjort ett försök men har inte blivit klokare. Det står att man ska mäta upp en sträcka, t.ex 500 meter, och så mäta antalet steg. 500 m motsvarar 50 000 cm, och man delar då alltså 50 000 med antalet steg och får fram steglängden. All right, jag mätte upp en sträcka via nätet, dvs mätte på en karta runt mitt kvarter, och fick fram ganska exakt 500 meter. Så jag började med att springa. Då visade den 436 steg och det tog 3.02 min. På vägen tillbaka gick jag, det blev 542 steg och det tog 4.45 min.

090713-002

Ok, så då delar jag 50 000 med 436 för att få fram steglängden när jag springer. 50000/436 = ca 114. Steglängd 114?!
Steglängden när jag går: 50 000/542 = ca 92. Steglängd 92?!

Det låter JÄTTELÅNGT? Medelsteglängd för promenad/gång är 60-70 tror jag. Om jag dessutom delar 436 med 3.02 min för att få fram steg per minut så blir det ca 144. Det är ju rekommenderat att man springer ca 180 steg per minut för att hålla en hälsosam och ekonomisk löparstil. Kan det verkligen stämma att jag bara springer 144? Jag vet att jag har långa ben, är lång (177 cm) och gärna tar långa steg. Hmmm. Om det stämmer, kan det eventuellt vara en orsak till att jag fortfarande har ont i höger knä?

Jag måste nog göra en ny mätning med något kortare sträcka, t.ex där jag lite noggrannare mäter ut 100-200 meter..

090713-003
Ljuger klockan?…

Jag hade för övrigt helt sjuuukt mycket problem med att få ordning på programvaran till klockan för att kunna föra över träningsdata till datorn. Det visade sig att jag laddade ner fel program och fel drivrutin först, men det stod ingenstans på IFORMs sida att de hade flera versioner av klockan med olika typer av programvara. Den adress (länk till var man kunde ladda ner programvaran) som fanns inskrivet i manualen som kom med klockan ledde till en 404-sida på IFORMs webb. Pinsamt! Så ni som skaffar klockor, räkna med en del strul innan ni får rätt på programmet..!

Jag var i alla fall på Apoteket idag och köpte en liten tub med “Zon”-kräm, dvs smärt- och inflammationslindrande kräm att ha på knät. MEN, när jag har köpt den ser jag på baksidan att man inte får exponera området man smörjt in för solsken, varken under tiden eller upp till två veckor efter att man använt krämen. What! Högst oväntat. Då kommer jag ju inte kunna använda den på en månad, jag ska ju sola så mycket jag kan hela sommaren! Suck..

090713-004

Slutligen så tänkte jag gnälla lite över att mitt högra knä gjorde ont efter en mils promenad på Kreta (ingen löpning alls) och även i morse när jag körde ett mycket enkelt löparpass (intervall 2 min spring /2 min gång) så kände jag till slut att det gjort lite ont. Alltså inte våldsamt ont, absolut inte, det bara känns inte som vanligt och ömmar lite lite. Fan då! GAH. Blir sur. Men jag ska köra igång IFORMs 8-veckorsschema (för nybörjare) på riktigt imorgon i alla fall. Jäkla kropp får fan klara det.

Nej, nu måste jag sova. Ska till mitt nya jobb för en introduktion imorgon. Ska ha två sådana möten innan jag startar den 10 augusti. Spännande! :)

Min löpning: Pass 20 (i lördags)

Min löpning: Pass 20 (i lördags)

Förresten så glömde jag skriva om min löpträning i lördags. Jag bestämde mig då för att börja om helt på nytt med IFORMs 8 veckors löpschema för nybörjare. Eftersom att jag bara tävlar mot mig själv och vill ha en hållbar utveckling av mitt joggande så tänker jag ignorera min stolthet och börja om från början. Jag vill INTE få ont i knät. Det nya schemat har jag på mitt kylskåp, så jag får visa senare för jag hittar ingen bild på IFORMs hemsida. Men jag kommer ta det mycket lugnt, första tiden varvar jag 2 minuter spring med 2 minuter gång hela tiden. Det gjorde jag under pass 20 och det var riktigt skönt! Sammanlagt blev det 28 minuter enligt följande: 6, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 8 (gå/spring/gå/spring osv). Det kändes jättebra!

Jag har förresten precis läst en artikel om att det är grymt bra träning av varva gång och jogg: Löp & gå – det gör dubbelt så gott: “De korta pauserna gör det möjligt att motionera under längre tid, och fördelen med det är större viktminskning, ökad uthållighet och en starkare kropp och hoppet om att en vacker dag kunna genomföra ett maratonlopp blir också mer realistiskt. Eftersom du hela tiden växlar motionsform slipper du ensidig belastning av benen. Därför klarar du av att motionera under mycket längre tid än om du löper hela tiden, utan att musklerna börjar värka och utan att lederna sänder signaler om att de är på väg att bli överbelastade.”

De skriver även:
“Att blanda gång och löpning är faktiskt en så kraftig cocktail att du kan springa ett maratonlopp inom ett halvår, förutsatt att du inte är helt otränad när du börjar.”
Härligt! Nu har jag inte tänkt springa ett marathon om ett halvår, men däremot en halvmara nästa vår. Och jag är dessvärre inte så tränad just nu ;)

Förresten, här finns också en bra artikel om skador relaterade till löpning och hur man undviker dem.
Nu är jag peppad på att springa igen! Woho!

090701-002